X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1387
برنامه وزارت علوم برای تغییر نظام آموزشی کارشناسی ارشد و  دکترا
منبع:ایسنا


مدیر کل امور بورس و دانشجویان خارج وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزارت علوم در حال بررسی است تا در صورت امکان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاهها را در سه سطح Research (تحقیق، پژوهش و گذراندن پایان نامه)، Course(گذراندن واحد درسی) و Course Research (تلفیقی از انجام فعایت تحقیقاتی و گذراندن واحد) برگزار کند.





دکترمتکان در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا) با اشاره به وجود تعداد زیادی متقاضی ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور از برنامه تغییر نگرش در نظام آموزش عالی کشور در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد.

کاهش چشمگیر تقاضای داوطلبان مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی چند سال گذشته با توسعه ظرفیت آموزش عالی اعم از دانشجو، استاد، تجهیزات، امکانات و غیره، تقاضای داوطلبان مقطع کارشناسی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار کاهش یافته است، گفت: در این میان با وجود افزایش چند برابری ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی، متقاضی شرکت در این مقاطع در دانشگاه‌های ایران همچنان بالا است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 95 درصد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در کشور مالزی را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که تقاضای دانشجویان کارشناسی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور بسیار کاهش یافته است.

مالزی و هند دارای بیشترین تقاضا برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

وی با بیان اینکه دو کشور مالزی و هند بیشترین تقاضا را برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارا هستند، اظهارکرد: همچنین با توجه به اینکه شهریه دانشگاههای ایران در مقاطع تحصیلات تکمیلی به دلیل کیفیت خوب، نسبتا بالاتر از دانشگاه‌های هند و مالزی است بنابراین این موضوع نیز در خروج داوطلبان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از کشور نقش دارد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر برای رفع مشکل خروج دانشجویان با هزینه شخصی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در معاونت آموزشی وزارت علوم بحث ایجاد دوره کارشناسی ارشد در سه سطح Research، Course و CourseResearch مطرح است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دوره‌های تحصیلات تکمیلی در ایران به صورت گذراندن واحد درسی و پایان نامه برگزار می‌شود، تصریح کرد: این در حالیست که در اکثر کشورهای دنیا این دوره‌ها به صورت مجزا و تخصصی در سه سطح و به صورت گذراندن واحد درسی و یا پایان نامه و یا هر دو آنها برگزار می‌شود که در این میان دانشجویی که در دوره Reserch (تحقیق)، فارغ‌التحصیل می‌شود نمی‌تواند معلم یا استاد شود بلکه دانشجویی که واحد درسی و پایان نامه را باهم گذرانده باشد می‌تواند تدریس کند.

وی افزود: در صورتیکه این دوره‌ها از سوی وزارت علوم تصویب شود در واقع داوطلبان دوره‌های Reserch در مقطع کارشناسی ارشد 5/1 ساله فارغ‌التحصیل می‌شوند و در این میان طی 3 سال به جای یک فارغ‌التحصیل دو نفر از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی می‌توانند دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را به صورت ReSerch (گذراندن پایان نامه و تحقیق) برگزار کنند.

وجود صندلیهای خالی در مقطع کارشناسی دانشگاههای شهرستانها 

دکتر متکان در خاتمه همچنین با اشاره به وجود صندلی‌های خالی در مقطع کارشناسی بسیاری از دانشگاه‌های شهرستان، موسسات غیرانتفاعی،‌ دانشگاه آزاد و پیام نور، تصریح کرد: برای رفع مشکل خروج دانشجویان با هزینه شخصی در مقاطع تحصیلات تکمیلی این پیشنهاد نیز مطرح است که با محدود کردن دوره کارشناسی دانشگاه‌های بزرگ،‌ فضاهای خالی شده را برای گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی به کار گیریم.