X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری
شنبه 27 مهر‌ماه سال 1387

وزیرعلوم: افزایش ظرفیت کارشناسی دانشگاههای دولتی به نفع کشور نیست
منبع:ایسنا


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع اعضای تشکلهای دانشجویی دانشگاه گیلان، با بیان اینکه افزایش ظرفیت بیش از 5 درصد در دانشگاههای دولتی صحیح نیست، گفت: افزایش ظرفیت در دوره کارشناسی دانشگاههای دولتی، نه تنها سیاست وزارت علوم نیست بلکه به نفع کشور نیز نمی‌باشد.


به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌دکتر محمد مهدی زاهدی در دور دوم سفر استانی هیات دولت به گیلان در جمع تشکل‌های دانشجویی دانشگاه گیلان درباره برنامه پنج ساله توسعه دانشگاه‌ها، گفت: از تمامی دانشگاه‌ها خواسته شده که برنامه پنج ساله توسعه خود را هرچه زودتر تدوین و به هیات امنای دانشگاه‌ها تحویل دهند.

وی با بیان اینکه همان دغدغه‌هایی که برای فرزندانم دارم، برای دانشجویان نیز دارم، گفت: باید حس اعتماد و احساس کمک به یکدیگر در خانواده دانشگاهیان افزایش یابد که با تحقق این موضوع بسیاری از مشکلات قابل حل خواهد شد. البته افزایش اعتماد و پیوندها موجب صداقت در گفتار و افزایش انعطاف پذیری در مقابل مشکلات نیز می‌شود.

وی خطاب به مسئولان دانشگاه گیلان، گفت: مسئولان دانشگاه باید سعی کنند ارتباط با دانشجویان را در قالب یک خانواده محقق کنند.

جمعیت دانشجویی کشور برای سال آینده باید 3 میلیون و 600 هزار نفر باشد

وزیر علوم درباره افزایش ظرفیت دانشگاه به عنوان یکی از دغدغه‌های مطرح شده در این جلسه توضیح داد: بر اساس برنامه چهارم توسعه تا پایان سال آینده،30 درصد جوانان بین 18 تا 22 سال باید در دانشگاه‌ها تحصیل کنند که این موضوع به عنوان یک تکلیف قانونی است.

وی تصریح کرد: از این رو بر اساس این برنامه سال آینده باید حداقل سه میلیون و 600 هزار دانشجو در کشور در قالب دانشگاه‌های ملی، پیام نور، آزاد اسلامی، جامع علمی کاربردی و غیره داشته باشیم. بنابراین آنچه که از نظر افزایش ظرفیت در کشور صورت گرفته، کاملا یک تکلیف قانونی بوده و کشور نیز نیازمند این افزایش ظرفیت است.

افزایش ظرفیت بیش از 5 درصد در دانشگاههای دولتی صحیح نیست

افزایش ظرفیت در دوره کارشناسی سیاست وزارت علوم نیست

دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه در دانشگاه‌های دولتی مانند گیلان به هیچ عنوان نباید افزایش ظرفیت بیش از پنج درصد صورت گیرد، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر افزایش ظرفیت‌ها را به سوی تحصیلات تکمیلی سوق داده‌ایم و سیاست وزارتخانه این است که دانشگاه‌های دولتی به ویژه دانشگاه‌های معتبر بر روی تحصیلات تکمیلی سرمایه گذاری کنند، بنابراین افزایش ظرفیت در دوره کارشناسی و در دانشگاه‌های دولتی نه جزو سیاست وزارتخانه بوده و نه اینکه آنرا به نفع کشور می‌دانیم.

وی با بیان اینکه امسال دو دانشگاه گیلان و اصفهان اعلام کردند که دانشجو بیش از حد پیش بینی شده گرفته‌اند، تصریح کرد: در حال پیگیری علت این مساله هستیم، وزارتخانه یک پورتالی تنظیم کرده تا معاونت آموزشی دانشگاه‌ها اسفند ماه هر سال وارد آن شده و ظرفیت دانشگاه را برای هر رشته مشخص می‌کنند که برای هر رشته یک ضریب ریزش نیز وجود دارد.

وی افزود: بنابراین یکی از علل احتمالی افزایش ظرفیت می‌توند عدم اعمال ضریب ریزش پیش‌بینی شده باشد که معمولا این مسله رخ نمی‌دهد. در این میان این احتمال وجود دارد که معاونت آموزشی وزارت علوم متوجه اعمال ضریب ریزش نشده نباشد، البته گمانه زنی‌هایی بسیاری وجود دارد که باید در این رابطه کار فشرده‌ای صورت گیرد.

تاسیس رشته کارشناسی باید منطبق بر نیاز جامعه باشد

بومی سازی دانشگاه‌ها پدیده‌ای جدیدی نیست

80 درصد ظرفیت رشته‌های استانی باید بومی باشد

وی با بیان اینکه معاونت آموزشی دانشگاه گیلان 2200 ظرفیت برای دوره روزانه اعلام کرده که به همان میزان نیز پذیرش شده است، خاطر نشان کرد: بنابراین استراتژی وزارتخانه افزایش ظرفیت در دانشگاه‌های دولتی به خصوص در سطح کارشناسی نیست و چنانچه رشته‌ای در دوره لیسانس راه‌اندازی می‌شود، باید منطبق با نیاز کشور باشد، زیرا بسیاری از رشته‌های دانشگاهی نیازی به توسعه ندارد، به عنوان مثال نیازی به توسعه رشته ریاضی در کشور دیده نمی‌شود.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه بومی سازی دانشگاه‌ها پدیده‌ای جدیدی نیست، گفت: ‌از سال 69 بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در کشور اتفاق افتاده است، اما متاسفانه امسال علیه آن یک جوسازی کاذبی شد که چند شب پیش کذب بودن ادعای برخی از افراد معترض کنکور 87 از طریق یکی از شبکه‌های صدا و سیما منتشر شد.

وزیر علوم با بیان اینکه امسال رشته‌های استانی با توجه دولت نهم، بسیار خوب گسترش یافته است، خاطر نشان کرد: از این رو بر اساس مصوبه سال 69 هر رشته‌ای که استانی شد باید 80 درصد پذیرش آن بومی باشد.

دکتر زاهدی با بیان اینکه بر اساس اساسنامه برای تاسیس هر رشته در دانشگاه نیازمند وجود سه عضو هیات علمی با مدرک دکتراست، گفت: اما برخی رشته‌ها مانند کامپیوتر و هوا و فضا، به علت عدم وجود عضو هیات علمی دکترا به اندازه کافی در کشور، از شرایط خاصی برخوردارند.

وی با بیان اینکه قویترین رشته ریاضی در کشور مربوط به دانشگاه شهید باهنر کرمان است، گفت: البته رشته شیمی کرمانشاه بسیار قوی بوده و چشم پزشکی زاهدان نیز یکی از قوی‌ترین چشم پزشکی‌های کشور است ولی از سوی دیگر قبول داریم که دانشگاه‌های صنعتی شریف و تهران از نظر امکانات بسیار قوی هستند.

با عدم بومی‌گزینی در کنکور ظلم بزرگی به کشور می‌شود

بومی گزینی خیلی به عدالت نزدیک است

دکتر زاهدی با بیان اینکه چنانچه بومی گزینی صورت نگیرد، ظلم بزرگی به کشور می‌شود، افزود: در غیر این صورت فرزندان خیلی از استان‌های کشور از ورود به دانشگاه‌ها محروم می‌شوند. به هر حال کیفیت آموزش و پرورش در همه استان‌ها یکی نیست، ‌بنابراین بومی گزینی خیلی به عدالت نزدیک است.

وی درباره دستاوردهای آموزش عالی در دولت نهم، تصریح کرد: در هیچ زمانی در کشور آموزش عالی این پیشرفت‌ها را به خود ندیده است. مقالات نمایه شده در ISI در سال 83 سه هزار و 800 مقاله بود که در سال 86 به 9 هزار و 61 مورد افزایش یافت که امسال نیز به 13 هزار مقاله خواهد رسید.

دکتر زاهدی درباره افزایش میزان اختراعات، تصریح کرد: میزان اختراعات از اول انقلاب تا پایان سال 83 حدود 4 هزار بوده که در ظرف این سالها در دولت نهم به 14 هزار اختراع افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ما مکلف به عملیاتی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با آموزش عالی هستیم، تصریح کرد:30 جلد از گزارشات عملیاتی فرمایشات مقام معظم رهبری در وزارت علوم تهیه شده است، همچنین تیمی برای رصد تمام فرمایشات رهبری در رابطه با وزارت علوم تشکیل شده تا جلد به جلد آن را یادداشت کنند تا در جهت عملیاتی شدن آن اقدام شود.

دکتر زاهدی با تاکید بر اینکه وزارت علوم اولین ارگانی بود که در جهت تهیه نقشه جامع علمی کشور اقدام کرد، گفت: بنابراین قویترین کار در زمینه تهیه نقشه جامع علمی کشور توسط وزارت علوم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در خصوص ایجاد ISI جهان اسلام به عنوان یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دولت قبل اقدامی انجام نشد،‌ اظهار کرد: اما در این سه سال تلاش‌های زیادی در این رابطه در دولت نهم صورت گرفته است، در این راستا هفته گذشته در اجلاس وزرای علوم کشورهای جهان اسلام مسئولیت ISI جهان اسلام به کتابخانه منطقه‌ای شیراز واگذار شد.

وزارت علوم موظف به حمایت از تمامی تشکل‌های قانونی است

وی درباره تشکلهای دانشجویی نیز با تاکید بر اینکه باید به موضوع تشکل‌ها نگاه پدرانه داشت، اظهار کرد: از این رو دلیلی برای نگرانی فعالیت تشکل‌ها وجود ندارد، چراکه در این میان باید تراوش افکار باشد، البته افکار مختلف نیز ایده های گوناگون را به وجود می‌آورد و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وزارتخانه موظف به حمایت از تمامی تشکل‌های قانونی است.

وزیر علوم با بیان اینکه در سال 83 تعداد انجمن های علمی 600 بوده است، افزود: در حال حاضر آمار این انجمن‌ها به 2 هزار و 214 افزایش یافته است، البته از انجمن‌های علمی انتظار انجام طرح‌های ملی وجود ندارد، همچنین از دانشگاه پیام نور انتظار نمی‌رود که خود را درگیر طرحهای پژوهشی سنگین کند اما دانشگاه‌های دولتی باید در آموزش، پژوهش و فناوری اقدام کنند.

وی افزود: انجمن‌های علمی باید روحیه علمی و پژوهشی را در دانشجویان بالا برده تا به دنیای خارج از کتاب نیز توجه داشته باشند.

دکتر زاهدی با اشاره به طرح یکی از دانشجویان بسیجی مبنی بر ایجاد مراکز پژوهشی دانشجویی که در دیدار با مقام معظم رهبری عنوان شد، ابراز امیدواری کرد که این مراکز هرچه زودتر تشکیل شوند.

وی با اشاره به هدیه سفر حج از سوی رییس جمهور به روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در تابستان سال جاری، گفت: امسال سهمیه عمره دانشجویی را بسیار افزایش داده‌ایم، به طوریکه در سال83، هفت هزار نفر بود که امسال به 25 هزار نفر افزایش یافته است. البته الزام اساتید نیز در این دولت ایجاد شد که امسال بیش از دو هزار عضو هیات علمی به حج عمره اعزام شدند.

دکتر زاهدی با بیان اینکه چندین قانون، استراتژی وزارت علوم را تبیین می‌کنند، تصریح کرد: چشم انداز 20 ساله و برنامه‌های توسعه چهارم از جمله آنهاست، البته بنده هم در زمان رای اعتماد برنامه‌ای در پنج محور جدی پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و غیره ارائه کردم.

وی خاطر نشان کرد: بیش از 85 درصد برنامه ارایه شده به مجلس عملیاتی شده است، این در حالیست که در صورتی که وزیری در طول چهار سال به مرز 70 درصد برنامه‌هایش برسد، وزیری کاملا موفق بوده است. البته کارهایی مانند رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام، نقشه جامع علمی کشور و غیره را نیز انجام داده‌ایم که در برنامه نبوده است.

وزیر علوم تاکید کرد: دولت نهم آنقدر گرفتار کار است که متاسفانه فرصت تبلیغ برای کارهای انجام شده را از دست داده است و امیدواریم در نمایشگاه 30 سالگی انقلاب در آذرماه این دستاوردها به نمایش گذاشته خواهد شد.

هزینه واقعی غذای دانشگاه‌ها 1200 تومان است

وزیر علوم با بیان اینکه هزینه واقعی غذای دانشگاه‌ها حدود هزار و 200 تومان است، گفت: این در صورتی است که از دانشجویان 175 تومان گرفته می‌شود اما من یک بار در دانشگاه خواجه نصیر پیشنهاد کردم که وزارتخانه حاضر است به دانشجویان خوابگاهی‌ در ازای غذا، روزانه هزار تومان پول نقد ارایه کند که این پیشنهاد پذیرفته نشد.

وزیر علوم در خاتمه تصریح کرد: هم اکنون برنج و گوشت با کیفیت در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

گفتنی است، وزیر علوم در خاتمه این جلسه با اختصاص کمک 500 میلیون تومانی برای رهن خانه دانشجویان دانشگاه گیلان موافقت کرد.

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم:

بن کارت الکترونیکی کتاب تمام دانشگاه‌ها تا پایان مهر آماده می‌شود

همچنین در پایان این جلسه دکتر محسن اسلامی مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم از آماده شدن بن کارت الکترونیکی کتاب تمام دانشگاه‌ها تا پایان مهر خبر داد.

همچنین در ابتدای این جلسه تشکل‌های مختلف دانشجویی شامل انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، شورای مرکزی انجمن‌های علمی، شورای مرکزی کانون‌های فرهنگی، شورای مرکزی صنفی و نماینده دانشجویان خارجی به نیازهای خود اشاره کردند.

دبیر انجمن اسلامی بر عدم وجود برنامه‌ای برای هدایت جنبش‌های دانشجویی در دولت نهم اشاره کرد و بر نبود پشتوانه تئوریک در جنبش‌های دانشجویی تاکید کرد.

دبیر جامعه اسلامی نیز با طرح سوالاتی همچون آیا در افزایش بیش از حد ظرفیت سیاستی کلی وجود دارد و یا فقط به فکر مدرک دادن هستیم؟ آیا فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها در خور دانشجو است و نقش دانشگاه‌ها در اصل 44 چیست؟ موضع این تشکل را بیان کرد و نسبت به عدم تعدیل بن کارت‌های الکترونیکی ابراز نگرانی کرد.

همچنین دبیر شورای صنفی به تشکیل کلاس‌ها با ظرفیت بیش از حد دانشجو اعتراض کرد و خواستار شد تا مشکل سایت دانشگاه و زمان استفاده از آن هرچه زودتر رفع شود.

در پایان نیز نماینده دانشجویان خارجی به مشکل ایجاد ارتباط با خانواده‌ها و عدم اعتبار مدرک دانشگاه گیلان در سوریه اشاره کرد که در این جلسه بلافاصله وزیر علوم طی تماسی با سفیر ایران خواستار شد که این مشکل رفع شود.

همچنین وزیر علوم با حضور در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه گیلان و کارمندان و کارکنان شاهد و ایثارگر این دانشگاه از جمعی از این افراد تقدیر به عمل آورد.